tirsdag den 20. november 2012

Smålir til gedderne


Spritnye rigs, 20 lbs. coated wire og Sufix invisiline Fluorocarbon
Så fik jeg lige et ledigt øjeblik til at få bundet et par forfang til den næste geddetur. Der findes adskillige artikler om hvad der virker og ikke virker til gedderigs, og det giver jo et udgangspunkt for selv at gå i gang med at eksperimentere. Normalt kan man læse at der i klart vand skal bruges rene forfang uden nogen form for lir, og helst i ren fluorocarbon, mens man i grumset vand kan give den gas med smileblades, propeller og rasleperler. Denne konklusion mener vi også selv at kunne drage. I grumset vand har Ulrik og jeg i de forgangne år selv oplevet dage hvor rasleperler og propeller fungerer rigtig godt, men også dage hvor det kun er rene forfang der virker.

De hvide propeller under en UV-lampe

Der er mange producenter der standser propeller ud af tynde metalplader, hvilket resulterer i skarpe kanter, der slider på forfanget. Jeg har fået malet nogle propeller af plast i en fin rød farve og i en hvid farve, der oprindeligt var beregnet til pighvar. Den hvide propel har jeg fået lavet så den i ultraviolet lys er skrigende rød, det ser rigtig spændene ud, og jeg glæder mig til at prøve det af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar